© 2012 Всички права запазени. Алфа Експрес - 71 ЕООД - Eкспресни куриерски услуги.
ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА С ПОТРЕБИТЕЛИ НА
КУРИЕРСКИ УСЛУГИ, ПРЕДЛАГАНИ ОТ „  АЛФА ЕКСПРЕС 71” ЕООД , ВПИСАН В РЕГИСТЪРА  ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА НЕУНИВЕРСАЛНИ ПОЩЕНСКИ
УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА СТРАНАТА С УДОСТОВЕРЕНИЕ № 0081


РАЗДЕЛ I
Предмет и общи положения

1. С тези Общи условия на договора между „АЛФА ЕКСПРЕС 71” ЕООД, наричан по-долу ОПЕРАТОР и неговите потребители се уреждат условията и реда за предоставяне на неуниверсални пощенски услуги.

2. Тези Общи условия са задължителни за ОПЕРАТОРА и за ПОТРЕБИТЕЛЯ и са неразделна част от индивидуалния договор сключен между тях, ако е сключен такъв.

3. За неуговорените в тези Общи условия понятия и събития се прилага Законът за пощенските услуги и законодателството на Република България

4. ПОТРЕБИТЕЛ/ЛИ на услугите могат да бъдат всички физически лица, както и еднолични търговци и юридически лица.

5. С подписа си върху товарителницата на ОПЕРАТОРА, ПОДАТЕЛЯТ на пратката декларира, че е запознат с тези Общи условия и е съгласен със съдържанието им.



РАЗДЕЛ II

Обхват и характеристики на услугите

6.
ОПЕРАТОРЪТ предоставя чрез пощенската мрежа  следните пощенски услуги:
а)  куриерски услуги по смисъла на § 1, т. 18 от Закона за пощенските услуги (ЗПУ);
б) услуги по приемане на съобщения, подадени във физическа или електронна форма от подателя, предаването им чрез електронни съобщителни средства и доставяне на тези съобщения на получателя като пощенски пратки.

РАЗДЕЛ III

Условия за достъп,  приемане и доставяне на пощенски пратки

7. ОПЕРАТОРЪТ гарантира равнопоставен достъп на всички потребители до предоставяните услуги.

8. Договорът между ОПЕРАТОРА и ПОТРЕБИТЕЛЯ се счита за сключен с приемане на
пощенската пратка в местата за достъп или от адреса на потребителя, което се удостоверява с подпис на подателя и оператора и заплащане на цената на услугата.

9
. Договорът между ОПЕРАТОРА и ПОТРЕБИТЕЛЯ се счита за изпълнен с доставяне на пощенската пратка, което се удостоверява с подпис на получателя и оператора.
10. Данните по товарителницата на ОПЕРАТОРА се обявяват от ПОТРЕБИТЕЛЯ - подател на пратката, като обявяването на точен адрес (населено място, улица, жилищен квартал, блок, номер, вход, етаж, телефон и др.) на ПОДАТЕЛ и ПОЛУЧАТЕЛ е задължително. С подписа си върху товарителницата ПОТРЕБИТЕЛЯТ - подател на пратката удостоверява верността на попълнените данни, включително обявените от него условия за доставка и плащания, ако такива има.
11. Пощенските пратки се доставят на адреса, посочен от ПОТРЕБИТЕЛЯ - подател на пратката.
12. В случай на отказ от страна на ПОЛУЧАТЕЛЯ да получи пратката, обстоятелството се вписва в товарителницата и се удостоверява с подпис на същия. Отказът да се подпише се удостоверява от служителя на ОПЕРАТОРА, доставил пратката.
13. ОПЕРАТОРЪТ приема пратки от потребителите с ненарушена опаковка и във вид отговарящ на изискванията на действащото законодателство.

14. Опаковането на пратката и предоставянето й във вид годен за транспортиране и гарантиращ целостта й е за риск, сметка и отговорност на ПОТРЕБИТЕЛЯ.

15. При отказ на получателя да получи и/или заплати пратката,ОПЕРАТОРЪТ уведомява подателя. Пратката се връща на подателя в седемдневен срок от уведомяването му за отказа, като той е длъжен да заплати услугата в двете посоки. ОПЕРАТОРЪТ не носи отговорност за пратката при отказ на подателя да получи същата обратно и да заплати услугата съгласно предходното изречение.

16. При пощенски пратки с обявена стойност ПОТРЕБИТЕЛЯТ се задължава да запознае ОПЕРАТОРА със съдържанието на пратките, като ОПЕРАТОРЪТ има право да откаже изпълнението на услугата по настоящите Общи условия.


РАЗДЕЛ IV

Изисквания за качество и ефикасност на обслужването (срокове на доставяне на пощенските пратки)

17. Сроковете за доставка на пратките са в зависимост от вида им и населеното място, към което са дестинирани (предназначени). Подробен списък с видовете услуги, дестинациите и сроковете за доставка на пратките по видове услуги е наличен в актуалната към момента Тарифа на ОПЕРАТОРА за транспортиране на вътрешни и международни куриерски пратки, която е неразделна част от тези Общи условия.

РАЗДЕЛ V
Начини на заплащане

18. Цените на услугите се определят от пощенския оператор, съгласно изискванията на Закона за пощенските услуги и се предплащат от потребителите. Заплащането се извършва в брой, безкасово или по друг начин определен от ОПЕРАТОРА.

19. Пощенските услуги могат да се заплащат и в срокове, определени съгласно сключените индивидуални договори по т.2 от тези Общи условия.

20. Тарифата  се предоставя Комисията за регулиране на съобщенията за сведение в срок 10 дни преди влизането й в сила.

21. Тарифата на ОПЕРАТОРА се поставя на видно място в местата за достъп и се публикувана на страницата на ОПЕРАТОРА в интернет.

22. Цените, посочени в индивидуалния договор по т. 2 не могат да бъдат по-високи от цените в Тарифата и са съобразени с § 6 на Закона за пощенските услуги.


РАЗДЕЛ VI
Права и задължения на потребителите и на пощенските оператори

23. ПОТРЕБИТЕЛЯТ има право:
а)
да изисква сключване на договор по тези Общи условия;
б) да получи услугите по  тези Общи условия с качество и параметрите съгласно т. 10;
в) да получи пълна информация за предлаганите по тези Общи условия услуги;
г) да подава молби, жалби и предложения и да получава отговори в срока по тези Общи условия;
д) да адресира жалби и сигнали до Комисията за регулиране на съобщенията;
е) да получи обезщетение и/или да подава рекламации в случаите и по реда на тези Общи условия;
ж) да получи обратно пратката си при отказ на получателя да я приеме, като заплати съответната сума на ОПЕРАТОРА за връщането й;

24. ПОТРЕБИТЕЛЯТ се задължава:
а) да подготви пратката във вид, отговарящ на изискванията по  тези Общи условия
б) да предплати цената на услугата, съгласно обявените в Тарифата цени, освен ако не е посочен друг начин на плащане в индивидуалния договор или допълнителното споразумение;
в) да отговаря за вреди, причинени на ОПЕРАТОРА, като отговорността му е съизмерима с нанесените щети.
г) да предоставя максимално пълна и вярна информация за получателя на пратката.

25. ОПЕРАТОРЪТ има право:
а)
да изисква пратката да бъде в подходящ вид и в опаковка за транспортиране, която да не застрашава целостта или съдържанието на другите пратки;
б) да не приема пратки, неотговарящи на изискванията на действащото законодателство или съдържащи забранените за превоз вещества или материали съгласно Закона за пощенските услуги, както и пратки с обявена стойност съгласно т. 18 от настоящите Общи условия;
в) да получи обезщетение от потребителите за причинени от техните пратки щети, нанесени на имуществото или служителите на ОПЕРАТОРА или на другите пратки;

26.ОПЕРАТОРЪТ се задължава:
а)
да гарантира на всички потребители равнопоставен достъп до предлагани услуги;
б) да пази тайната на кореспонденцията по време и след извършване на услугата;
в) да предостави на потребителите информация за всички характеристики на услугите,
включително и техните цени, както и по искане на потребителите справки за условията и реда за ползване на услугите;
г) да разглежда и взема становища по рекламации и предложения от потребителите в едномесечен срок от датата на подаването им;
д) да води и съхранява регистър на постъпилите молби, жалби, рекламации и предложения, причините и основателността им и предприетите след разглеждането им действия. Данните от регистъра се съхраняват за срок от 12 месеца, при спазване на действащите правила за защита на личните данни;
е) да обезщети потребителите съгласно клаузите на настоящите Общи условия;
ж) да уведоми в седемдневен срок ПОТРЕБИТЕЛИТЕ за ограничения в предоставянето на услугите, наложени от компетентните органи при извънредни обстоятелства или във връзка с националната сигурност или отбраната на страната.  Срокът по предходното изречение започва да тече от датата на уведомяването на ОПЕРАТОРА за налагането на ограничението;
з) да определи срокове за доставяне на пощенските пратки съгласно настоящите Общи условия;
и) да изпълни заплатената от потребителя услуга с параметри на качеството, определени в настоящите Общи условия;
й) да постави Общите си условия и ценови листи на видни места в офисите и на интернет страницата си и да ги предоставят безплатно на потребителите при поискване.

РАЗДЕЛ VII

Забранени за пренасяне предмети и вещества

26
. ОПЕРАТОРЪТ, съгласно изискванията на чл.90 от Закона за пощенските услуги забранява поставянето във вътрешни и международни пощенски пратки на следните предмети и вещества:
а) наркотични, упойващи, психотропни и отровни вещества;
б) оръжие, взривни, запалителни или други опасни вещества и предмети;
в) предмети и вещества, които поради своето естество или опаковка представляват опасност за живота и здравето на служителите на ОПЕРАТОРА или на други лица или могат да замърсят или повредят други пратки и съоръжения;
г)  религиозни материали на забранени или нерегистрирани в страната секти и организации;
д) движими паметници на културата, за които няма издадено разрешение или сертификат;
е)  В пощенските пратки, с изключение на пратките с обявена стойност, не се допуска поставянето на монети, банкноти, парични знаци, чекове за пътуване, предмети, представляват ценност за подателя, платина, злато, сребро, обработени или необработени скъпоценни камъни и други ценни предмети. 

27. При съмнение за поставени забранени предмети или вещества в пощенските пратки ОПЕРАТОРЪТ,  при приемането им изисква от ПОДАТЕЛЯ съгласие за извършване на проверка. При отказ на ПОДАТЕЛЯ пратката не се приема.


РАЗДЕЛ VІІІ

Процедури за рекламации и обезщетения

28. Потребителите имат право на рекламации в случай на загубени, ограбени или повредени, изцяло или частично пощенски пратки, както и пощенски пратки с обявена стойност и с наложен платеж, неспазване на сроковете за доставяне на пощенските пратки, посочени в общите условия на договора с потребителите  и при неизпълнение от страна на ОПЕРАТОРА на договорните му задължения.
29. За рекламациите, приети за основателни,  размерът на обезщетенията пощенски пратки без обявена стойност възлизат на:
а) при частично повредена пратка (целостта на пратката е нарушена) обезщетението възлиза на размера на цената на услугата;
б) при загубена пратка (пратката не е доставена на получателя) обезщетението възлиза на  двойният размер на стойността на услугата;
в) при ограбена пратка (липсва част или цялото съдържание на пратката), удостоверени от компетентните органи  възлиза на стойността на услугата;
г) при изцяло повредена пратка ( пратката е така увредена, че  не  може да бъде използвана по предназначение) обезщетението възлиза на двойния размер на цената на услугата.
д) при невръщане на сумата за наложения платеж на подателя, обезщетението
    възлиза на един път и половина от размер на сумата по наложения платеж.

30. При пощенски пратки с обявена стойност приети от оператора, обезщетението възлиза на размера на обявената стойност.

31. Независимо от разпоредбите на т. 29, размерът на обезщетението при  застраховани пратки покрива обявената застрахователна стойност.

32. За неспазване на срока за доставяне, потребителят на пратката има право на обезщетение в размер равен на предплатената стойност  за услугата.

33. Потребителите реализират правото си по т.19 като подават до ОПЕРАТОРА рекламации.

34. Право на писмена рекламация в случаите по чл. 85, ал. 1 от ЗПУ  има ПОДАТЕЛЯТ или ПОЛУЧАТЕЛЯТ на пощенската пратка.
35. Срокът за предявяване на рекламацията е 6 месеца, считано от датата на приемане на пощенските пратки.
36.  ОПЕРАТОРЪТ проучва рекламацията и в срок един месец, уведомява писмено лицето, направило рекламацията  за резултата. При уважаване на рекламацията обезщетението се изплаща в едномесечен срок от датата на уведомлението.
37.  Ако рекламацията е отхвърлена изцяло или частично или е оставена без отговор в срока по т. 36, лицето, направило рекламацията може да отправи писмено искане пред Комисията за регулиране на съобщенията за становище по спора. Комисията за регулиране на съобщенията се произнася по направеното искане в 30-дневен срок от постъпването му и уведомява писмено страните по спора за взетото становище в тридневен срок от датата на решението.
38. Ако рекламацията е отхвърлена изцяло или частично или е оставена без отговор в срока по  т. 36, лицето направило рекламацията  може да предяви иск пред съда, без да е необходимо да спазва преди това процедурата по т. 37. Иск пред съда за решаване на спора може да се предяви и след прилагане на процедурата по т. 37.
39. Операторът не носи отговорност:
а) за повреждане или унищожаване на пощенски пратки, настъпило в резултат на непреодолима сила;
б) когато пощенските пратки не е възможно да бъдат издирени поради унищожаване на служебните документи за тях от непреодолима сила;
в)  когато повреждането или унищожаването на пощенските пратки е настъпило по вина на подателя или произтича от естеството на съдържанието на пощенските пратки;
г) за пощенски пратки, съдържащи забранени предмети или вещества, които по тази причина са били конфискувани или унищожени от компетентните органи по установения ред;
д) когато поради непълен или погрешен адрес пощенската пратка е доставена на друго лице;
е) когато подателят на препоръчана пощенска пратка не е предявил писмена рекламация в срок 6 месеца, считано от деня, следващ деня на подаването им.

40. Подателите на пощенски пратки носят отговорност пред оператора за всички повреди, причинени от съдържанието на техните пратки на други пощенски пратки. Отговорността е в размерите, в които операторът отговаря пред лицата, чиито пратки са увредени.
41. Подателите на пощенски пратки по т. 40 носят отговорност и за вредите, причинени на самия ОПЕРАТОР.


РАЗДЕЛ ІX

Ред за разрешаване на спорове и други съществени условия по предоставянето и ползването на пощенски услуги

42. Спорове между ОПЕРАТОРА и ПОТРЕБИТЕЛЯ се решават чрез непосредствени преговори между тях. При не постигане на съгласие всяка от страните може да поиска съдействие от Комисията за регулиране на съобщенията и други компетентни органи или да отнесе спора за решаване пред компетентния български съд по седалището на ОПЕРАТОРА.